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Título/Title

Dos proyectos postergados. El tercer concilio provincial mexicano y la secularización parroquial

Two postponed projects. The third mexican provincial council and the secularization of parishes

Autor/Author

Pérez Puente, Leticia

Tipo/Type

Artículo/Article

Revista/Journal

Estudios de Historia Novohispana

Volumen/Volume

35

Año/Date

julio-diciembre 2006/July-December 2006

Páginas/Pages

p. 17-45

Ciudad/City

México/Mexico City

Editorial/Publisher

Universidad Nacional Autónoma de México

Palabras clave

Tercer Concilio Provincial mexicano, secularización, siglo XVII, gobierno eclesiástico, clero regular, Patronato Real

Key words

Third Mexican Provincial Council, secularization, seventeenth century, ecclesiastical government, secular clergy, Royal Patronage

Resumen

El trabajo analiza las circunstancias políticas que rodearon a la publicación de las actas del Tercer Concilio Provincial Mexicano y a los esfuerzos hechos por el episcopado para conseguir su distribución y su observancia en la Nueva España. Se muestra cómo se trató de un proceso que se entrelazó íntimamente con el proyecto de secularización de las parroquias a cargo del clero regular y cómo las acciones del episcopado –tanto para la secularización como para la publicación, distribución y observancia del texto conciliar– estuvieron en todo momento mediadas por las circunstancias políticas y, sobre todo, por el patronato real. Así, se afirma que la iglesia novohispana no gozó de la autonomía jurisdiccional que le concedía la legislación conciliar, pues en todo momento la observancia del Concilio de Trento al igual que la suerte del mexicano estuvieron determinadas por el patronato e insertas en el largo proceso histórico de reestructuración jerárquica de la Iglesia indiana.

Abstract

This work analyzes the political circumstances that surrounded the printing of the acts of the third mexican provincial council and the efforts made by the episcopate in order to achieve its distribution and observance in New Spain. It is demonstrated that it was a process intimately intertwined with the project of secularization of parishes into the hands of secular clergy and how the actions of the episcopate —in as much the secularization, as in the printing, distribution and observance of the council text— were in every moment linked to political circumstances and, above all, to the Royal Patronage. Thus, it is affirmed that the New Spain Church never had the jurisdictional autonomy that was supposedly granted by the council legislation because the Council of Trent dispositions never were duly obeyed, as that of the Mexican Council, and were determined by the royal Patronage and comprehended in the long historical process of hierarchical restoration of the Colonial Church.

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